Σερ Τομ Στόπαρντ: ο δάσκαλος της διανοητικής φάρσας και της γλωσσικής ακροβασίας - UrbanOrama.gr
Leopoldstadt

Σερ Τομ Στόπαρντ: ο δάσκαλος της διανοητικής φάρσας και της γλωσσικής ακροβασίας

Ανάρτηση: 30 Νοε 2025

Ο Σερ Τομ Στόπαρντ (Sir Tom Stoppard), γεννημένος ως Τόμας Στράουσλερ (Tomáš Sträussler) στις 3 Ιουλίου 1937, στο Ζλιν της τότε Τσεχοσλοβακίας (σημερινή Τσεχία), πέθανε χθες, 29 Νοεμβρίου 2025, αφήνοντας παρακαταθήκη τα πνευματώδη, γλωσσικά περίπλοκα και διανοητικά εκθαμβωτικά έργα του. Η θεματολογία του συχνά περιστρεφόταν γύρω από φιλοσοφικά ζητήματα, την επιστήμη, την ιστορία και την πολιτική, παρουσιασμένα με έναν μοναδικό συνδυασμό φιλοσοφικής ειρωνείας και κωμικής ακροβασίας. Ο όρος "Στοπαρντιανός" χρησιμοποιείται συχνά για να περιγράψει αυτό το ιδιαίτερο ύφος.

Βιογραφικά στοιχεία και πρώιμα χρόνια

Γεννήθηκε σε μία εβραϊκή οικογένεια. Ο πατέρας του, Όιγκεν Στράουσλερ, ήταν γιατρός στην εταιρεία υποδημάτων Bata, και η μητέρα του, Μάρτα, ήταν νοικοκυρά. Η ζωή του σημαδεύτηκε από νωρίς από την πολιτική αναταραχή. Το 1939, με την εισβολή των Ναζί στην Τσεχοσλοβακία, η οικογένεια διέφυγε στη Σιγκαπούρη. Το 1942, μετά  την πτώση της Σιγκαπούρης στους Ιάπωνες, η Μάρτα και οι δύο γιοι της (Τομάς και Πίτερ) φυγαδεύτηκαν στην Ινδία. Ο πατέρας του παρέμεινε πίσω και σκοτώθηκε, γεγονός που ο Στόπαρντ το έμαθε με βεβαιότητα δεκαετίες αργότερα. Στην Ινδία έζησαν στο Νταρτζιλίνγκ, όπου ο Τομάς φοίτησε σε αγγλικό σχολείο.

Το 1946 η μητέρα του παντρεύτηκε τον Κένεθ Στόπαρντ, Βρετανό ταγματάρχη του στρατού και ο Τομάς υιοθέτησε το επώνυμο του πατριού του και απέκτησε τη βρετανική υπηκοότητα. Η οικογένεια μετακόμισε στην Αγγλία (Nottinghamshire). Ο Τομ  φοίτησε στο Pocklington School στο Yorkshire, εγκατέλειψε, ωστόσο, το σχολείο στα 17 του χρόνια, επιλέγοντας να μην πάει στο πανεπιστήμιο.

Δημοσιογραφική καριέρα και στροφή στο θέατρο

Ο Στόπαρντ ξεκίνησε την καριέρα του ως δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου, γεγονός που τον έφερε σε επαφή με τον κόσμο του δράματος.

Το 1954 ξεκινά να εργάζεται ως ρεπόρτερ στη "Western Daily Press" στο Μπρίστολ. Μέχρι το 1958 κατάφερε να  αναλάβει  τη θέση του κριτικού θεάτρου στην "Bristol Evening World" και  κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, συνδέθηκε φιλικά με προσωπικότητες όπως ο σκηνοθέτης Τζον Μπούρμαν και ο ηθοποιός Πίτερ Ο'Τουλ. Από το 1962 έως το 1963 εργάστηκε ως κριτικός στη "Scene Magazine" στο Λονδίνο.

Η επαφή του με τις θεατρικές εξελίξεις και η αγάπη του για τη γλώσσα τον οδήγησαν να αρχίσει να γράφει τα δικά του έργα.

Έργα και πορεία στο θέατρο και τον κινηματογράφο

Η μεγάλη του επιτυχία ήρθε νωρίς και καθιέρωσε το χαρακτηριστικό του στυλ. Ας ρίξουμε μια ματιά  στα  σημαντικότερα θεατρικά  έργα του, ταξινομημένα χρονολογικά ανάλογα με την πρώτη τους παράσταση:

1. Rosencrantz and Guildenstern Are Dead (Ο Ρόζενγκραντς και ο Γκίλντενστερν είναι νεκροί, 1966)

Δύο δευτερεύοντες χαρακτήρες από τον Άμλετ του Σαίξπηρ βρίσκονται στο επίκεντρο. Περιμένουν οδηγίες, παίζοντας παιχνίδια με λέξεις και φιλοσοφικά διλήμματα. Ο κόσμος του Έλσινορ (όπου εκτυλίσσεται ο Άμλετ) τους περιβάλλει, αλλά εκείνοι είναι πάντα στην περιφέρεια, αβέβαιοι για τον ρόλο τους, το παρελθόν τους και την μοίρα τους. 

Θέατρο του Παραλόγου, επηρεασμένο από τον Μπέκετ αλλά και τον Υπαρξισμό, που πραγματεύεται τη φύση της Τέχνης και τη σημασία της Σύμπτωσης έναντι αυτή της Μοίρας. Οι διάλογοι είναι γεμάτοι λογοπαίγνια, αντιστροφές νοημάτων και γλωσσικές ακροβασίες. Ήταν το έργο που τον έκανε διεθνώς γνωστό, τον καθιέρωσε ως τον κύριο εκφραστή της διανοητικής φάρσας και του προσέφερε το πρώτο του Βραβείο Tony. 

Ο ίδιος ο Στόπαρντ σκηνοθέτησε την κινηματογραφική μεταφορά, με πρωταγωνιστές τους Γκάρυ Όλντμαν και Τιμ Ροθ, που βραβεύτηκε με Χρυσό Λέοντα στο 47ο Φεστιβάλ Βενετίας.

2. Jumpers (Οι Άλτες, 1972)

Diana Rigg Jumpers Old Vic Theatre 1972

Ο Τζορτζ Μουρ, ένας καθηγητής Φιλοσοφίας, προσπαθεί να προετοιμάσει ένα σεμινάριο για την ύπαρξη του Θεού, ενώ η σύζυγός του, Ντόροθι (Dotty), μια πρώην σταρ, έχει υποστεί νευρικό κλονισμό. Ταυτόχρονα, ένα πτώμα βρίσκεται στο σαλόνι, ένα μέλος του Τμήματος Φιλοσοφίας, το οποίο είναι γεμάτο "Άλτες" (ακροβάτες που είναι επίσης καθηγητές Φιλοσοφίας). Πρόκειται για μια  φιλοσοφική κωμωδία μυστηρίου, που  εξερευνά τη σχέση μεταξύ της Ηθικής, της Λογικής και της Ύπαρξης του Θεού. Είναι μια σάτιρα της σχετικοκρατίας και του τρόπου που η σύγχρονη φιλοσοφία έχει εγκαταλείψει την αναζήτηση της απόλυτης αλήθειας. Ένα από τα πιο πυκνά διανοητικά έργα του. Ο Στόπαρντ χρησιμοποιεί την κωμωδία και την παρωδία του είδους μυστηρίου για να θέσει βαθύτατα ερωτήματα. 

3. Travesties (Μεταμφιέσεις, 1974)

Διαδραματίζεται στη Ζυρίχη κατά τη διάρκεια του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, όταν η πόλη ήταν καταφύγιο για εξόριστους καλλιτέχνες και επαναστάτες. Ο πρωταγωνιστής, Χένρι Καρ, ένας υπάλληλος της βρετανικής πρεσβείας, ανακαλεί (αναξιόπιστα) τις συναντήσεις του με τρεις ιστορικές προσωπικότητες: τον Τζέιμς Τζόις, τον Τριστάν Τζαρά (Ντανταϊστής) και τον Βλαντιμίρ Λένιν. Φάρσοκοωμωδία λάθους, εξερευνά τη σύγκρουση μεταξύ της Τέχνης (Τζόις), της αντι-Τέχνης/Αναρχίας (Τζαρά) και της πολιτικής επανάστασης (Λένιν). Η δομή μιμείται τη σοβαρότητα του Σημαντικό είναι να είσαι σοβαρός του Όσκαρ Ουάιλντ. Κέρδισε Tony Award και επιβεβαίωσε την ικανότητα του Στόπαρντ να συνδυάζει την ιστορική έρευνα με τη θεατρική ελαφρότητα και την παρωδία λογοτεχνικών μορφών. 

4. The Real Thing (Το Πιο Αληθινό, 1982)

Ο Χένρι, ένας επιτυχημένος θεατρικός συγγραφέας, γράφει ένα έργο για τον γάμο, αλλά αντιμετωπίζει προβλήματα στον δικό του γάμο με την Άννυ. Το έργο θέτει το ερώτημα: ποια είναι η διαφορά μεταξύ της πραγματικής αγάπης και της θεατρικής της αναπαράστασης; Ένα δράμα/ρομαντική κωμωδία (πιο συναισθηματικό και λιγότερο διανοητικά πυκνό από τα προηγούμενα) όπου διαπλέκονται θέματα όπως  η αλήθεια στη Τέχνη, η πραγματική αγάπη έναντι της ψεύτικης, η πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων.  Πολλοί το θεώρησαν ως το πιο προσωπικό έργο του Στόπαρντ μέχρι τότε, καθώς άγγιξε θέματα συναισθηματικής ψυχρότητας και απιστίας. Κέρδισε το τέταρτο του Tony Award. 

5. Arcadia (Αρκαδία, 1993)

Η δράση εκτυλίσσεται σε δύο διαφορετικές χρονικές περιόδους, στο ίδιο εξοχικό σπίτι, το Sidley Park: 1809 (η Σιδόνια, μια νεαρή ιδιοφυΐα, ανακαλύπτει αρχές της θερμοδυναμικής και του χάους) και το παρόν (δύο σύγχρονοι μελετητές ερευνούν ένα λογοτεχνικό μυστήριο της περιόδου του 1809). Και πάλι πρόκειται για ένα έργο με διττό χαρακτήρα, δράμα και φιλοσοφικό θρίλερ. Αποτελεί αριστοτεχνικό συνδυασμό της φυσικής (Δεύτερος νόμος της Θερμοδυναμικής, Χάος), της Μαθηματικής Θεωρίας, του Ρομαντισμού (Λόρδος Βύρων), της Ιστορίας και της κηπουρικής (αλλαγή από τον κλασικό στον ρομαντικό κήπο) και θεωρείται ευρέως από πολλούς κριτικούς ως το αριστούργημα του Στόπαρντ, συνδυάζοντας με μοναδικό τρόπο την επιστήμη, τη λογοτεχνία και το συναίσθημα. 

6. The Invention of Love (Η Εφεύρεση της Αγάπης, 1997)

Paul Rhys και John Wood The Invention of Love, National Theatre 1997

Η ζωή του ποιητή και κλασικού μελετητή A.E. Housman (Άλφρεντ Έντουαρντ Χάουσμαν), από το κολέγιο μέχρι τον θάνατό του. Ο Housman συναντά τον νεότερο εαυτό του, αναλύοντας την ακαδημαϊκή του δουλειά, την ποίησή του και την ανεκπλήρωτη ομοφυλοφιλική του αγάπη για τον συνάδελφό του Μόουζες Τζάκσον. Πρόκειται για ένα βιογραφικό δράμα που  εξερευνά την κλασική φιλολογία, την ποίηση, την ερωτική επιθυμία και τη θυσία της ζωής στο όνομα της τέχνης και της αφοσίωσης στην πνευματική εργασία. Ένα από τα πιο ποιητικά και μελαγχολικά έργα του, το οποίο αποτυπώνει με συγκίνηση την απάρνηση του αισθήματος χάριν της πνευματικής ακεραιότητας. 

7. The Coast of Utopia (Η Ακτή της Ουτοπίας, 2002)

Μια μνημειώδης τριλογία (με τίτλους Voyage, Shipwreck, Salvage) που αφηγείται τις ζωές μιας ομάδας Ρώσων διανοουμένων, επαναστατών και συγγραφέων του 19ου αιώνα, συμπεριλαμβανομένων των Μιχαήλ Μπακούνιν, Ιβάν Τουργκένιεφ  και  Βισαρίωνα Μπελίνσκι. Ανάμεσα στο ιστορικό έπος και το πολιτικό δράμα, καλύπτει πάνω από 30 χρόνια ιστορίας, εξετάζοντας τα ιδεολογικά ρεύματα του 19ου αιώνα: ουτοπία, αναρχία, σοσιαλισμός, φιλελευθερισμός και τη σύγκρουση μεταξύ της ανάγκης για δράση και της αξίας της τέχνης.  Η πιο φιλόδοξη παραγωγή του, που κέρδισε έξι Βραβεία Tony, συμπεριλαμβανομένου του βραβείου Καλύτερου Έργου (για την τριλογία συνολικά). 

8. Leopoldstadt (Λέοπολντσταντ, 2020)

Το έργο παρακολουθεί τη ζωή μιας μεγάλης, πλούσιας εβραϊκής οικογένειας στη Βιέννη, στην περιοχή Λέοπολντσταντ, από το 1899 μέχρι τη δεκαετία του 1950. Η δράση ξεκινά με την ευφορία του fin de siècle και καταλήγει στη φρίκη του ολοκαυτώματος, δείχνοντας πώς η εβραϊκή ταυτότητα, που κάποτε ήταν χαλαρή, γίνεται θανατηφόρα καθοριστική. Πρόκειται για αυτοβιογραφικό/ιστορικό δράμα με θεματικούς άξονες την  εβραϊκή ταυτότητα,  την αφομοίωση, τον  αντισημιτισμό,  την οικογενειακή μνήμη και την  ιστορία ως τραύμα. Το πιο συγκινητικό και άμεσα προσωπικό έργο του, γραμμένο αφού ανακάλυψε πλήρως την ιστορία της δικής του οικογένειας. Αποτέλεσε έναν δραματικό επίλογο στην καριέρα του, κερδίζοντας το πέμπτο του Tony Award για Καλύτερο Έργο

Ο Στόπαρντ δεν είναι απλώς ένας συγγραφέας που γράφει για ιδέες, αλλά  που κάνει τις ιδέες δράση στη σκηνή, συχνά με την τεχνική της αναδρομικής δομής (όπως στην Arcadia), όπου οι χαρακτήρες προσπαθούν να κατανοήσουν ένα παρελθόν γνωστό ήδη στον θεατή. Η ιδιοφυΐα του έγκειται στο να κάνει τη φιλοσοφία και την επιστήμη προσβάσιμη και ξεκαρδιστική.

Κινηματογραφικά σενάρια

Ο Στόπαρντ είχε επίσης μια εξαιρετική καριέρα ως σεναριογράφος, συχνά επεμβαίνοντας σε σενάρια άλλων με την ασυναγώνιστη ικανότητά του στον διάλογο:

  • Brazil (Μπραζίλ): (1985) Συνέγραψε το σενάριο με τον Τέρι Γκίλιαμ και τον Τσαρλς ΜακΚέουν (Υποψηφιότητα για Όσκαρ).
  • Indiana Jones and the Last Crusade (Ο Ιντιάνα Τζόουνς και η Τελευταία Σταυροφορία): (1989) Έκανε την τελική αναθεώρηση του σεναρίου, με τον Στίβεν Σπίλμπεργκ να δηλώνει ότι ο Στόπαρντ ήταν υπεύθυνος για "σχεδόν κάθε ατάκα του διαλόγου".
  • Shakespeare in Love (Ερωτευμένος Σαίξπηρ): (1998) Βραβείο Όσκαρ Καλύτερου Πρωτότυπου Σεναρίου (μαζί με τον Μαρκ Νόρμαν).

Σχέσεις και προσωπική ζωή

Ο Τομ Στόπαρντ παντρεύτηκε τρεις φορές και έχει τέσσερα παιδιά (τους δύο πρώτους γιους από τον πρώτο του γάμο, και άλλους δύο από τον δεύτερο). Ο πρώτος του γάμος ήταν με την Τζόσι Ίνγκλ (Josie Ingle): (1965 – 1972), μια νοσοκόμα που γνώρισε στο Μπρίστολ. Απέκτησαν δύο γιους, τον Όλιβερ και τον Μπάρναμπι. Ο δεύτερος με τη Μίριαμ Στερν (Miriam Stern) (1972 – 1992), μία ιατρική κριτικό. Απέκτησαν δύο γιους, τον Εντ και τον Γουίλ. Ο γάμος τους χαρακτηρίστηκε από έντονη κοινωνική ζωή. Ο τρίτος γάμος του ήταν με τη Σαμπρίνα Γκίνες (2014 – 2025), socialite και  κληρονόμο της οικογένειας Guinness.

Κατά τη διάρκεια της ζωής του, είχε επίσης μια μακροχρόνια, αν και διακεκομμένη, ρομαντική σχέση με την ηθοποιό Φελίσιτι Κένταλ (Felicity Kendal), η οποία πρωταγωνίστησε σε πολλά έργα του (The Real Thing, Arcadia).

Ανέκδοτα και σημαντικές φιλίες

Καθώς  ρωτήθηκε συχνά για το νόημα του έργου "Rosencrantz and Guildenstern Are Dead", φέρεται να απάντησε σε μία κυρία έξω από ένα θέατρο στο Μπρόνντγουεϊ: "Είναι έτοιμο να με κάνει πολύ πλούσιο" (It's about to make me very rich).

Ανάμεσα στους φίλους του συγκαταλέγονται ο θεατρικός συγγραφέας Χάρολντ Πίντερ (Harold Pinter) και ο Τσέχος θεατρικός συγγραφέας και μετέπειτα πρόεδρος Βάτσλαβ Χάβελ (Václav Havel), στον οποίο αφιέρωσε και το τηλεοπτικό έργο Professional Foul.

Ο Στόπαρντ ασχολήθηκε ενεργά με τα ανθρώπινα δικαιώματα, ιδίως στην Τσεχοσλοβακία, λόγω των ριζών του και της φιλίας του με τον Χάβελ, όντας μέλος της Διεθνούς Αμνηστίας. Μόλις στα πενήντα του χρόνια, και κυρίως μέσα από την έρευνα της βιογράφου του, Ερμιόνης Λι (Hermione Lee), έμαθε πλήρως την ιστορία της εβραϊκής του καταγωγής και το θάνατο του πατέρα του. Αυτή η ανακάλυψη οδήγησε στο βαθύ και προσωπικό έργο του, Leopoldstadt.

Τιμητικές διακρίσεις

Ο Στόπαρντ υπήρξε ένας από τους πιο βραβευμένους συγγραφείς.

  • CBE: Αναγορεύτηκε Διοικητής του Τάγματος της Βρετανικής Αυτοκρατορίας (CBE) το 1978.
  • Ιππότης: Χρίστηκε Ιππότης (Sir) το 1997.
  • Τάγμα της Αξίας (Order of Merit - OM): Έγινε δεκτός στο Τάγμα της Αξίας από τη Βασίλισσα Ελισάβετ Β' το 2000, μία από τις υψηλότερες τιμές του Ηνωμένου Βασιλείου.
  • Βραβεία Tony: Έχει κερδίσει πέντε Βραβεία Tony Καλύτερου Έργου, αριθμός ρεκόρ: Rosencrantz and Guildenstern Are Dead, Travesties, The Real Thing, The Coast of Utopia και Leopoldstadt.

Ο Σερ Τομ Στόπαρντ πέθανε στις 29 Νοεμβρίου 2025, σε ηλικία 88 ετών, αφήνοντας πίσω του ένα έργο που συνδυάζει την ακρίβεια της σκέψης με την απρόβλεπτη χαρά της γλώσσας.

 

Back to top